Från HD: Extremt parti drömmer om globalt kalifat:
"Det radikala islamistiska partiet Hizb ut-Tahrir
expanderar i Sverige. Med ny Facebooksida hoppas rörelsen locka in fler
svenskar under kalifatets svarta fana. Inför det svenska valet uppmanade
partiet till bojkott.
En fredag efter bönen i början av oktober tågar femhundra män och
kvinnor under svarta fanor från Nørrebro in mot centrala Köpenhamn.
Det radikala islamistiska partiet Hizb ut-Tahrir är på marsch.
Vid
Blågårds Plads håller en man vid namn Elias Lamrabet ett brandtal mot
USA:s och västmakternas krig i Syrien och Irak och mot ondsinta danska
politiker som försöker tvinga muslimer att ge upp sin muslimska
identitet.
–Må nästa id blir ett firande av att den rättmätige kalifen har installerats! avslutar han.
Bredvid honom står en man i vit tenniströja och ropar i megafon:
–Vi vill styras av Koranen!
–Allahu akbar! svarar demonstranterna som samlats på torget i kör.
Hizb
ut-Tahrir – som vill avskaffa demokratin och återupprätta kalifatet,
införa sharialagar där tjuvar får sina händer avhuggna och män och
kvinnor kan dömas till stening – har länge haft ett starkt fäste i
Danmark.
Nu expanderar rörelsen också i Sverige. En svensk hemsida
har öppnat och kompletterats med en sida på Facebook, som snabbt fått
över tusen gilla-markeringar.
–Självfallet är vår ambition att växa på alla platser där det finns muslimer, säger partiets skandinaviske talesman Junes Kock.
–Jag vet att några av oss bor i Malmö.
Inför
valet den 14 september propagerade Hizb ut-Tahrir på flera platser i
Sverige och delade ut flygblad där muslimer uppmanades att inte rösta.
–Enligt
islam är det förbjudet att delta i det sekulära systemet. Bara Gud kan
avgöra vad som är rätt och fel, förklarar Junes Kock.
"Befrielsepartiet"
Hizb ut-Tahrir bildades 1953 i Jerusalem. I dag finns den
sunnimuslimska rörelsen i ett fyrtiotal länder och påstår sig ha en
miljon anhängare.
Redan för två år sen besökte jag ett möte i
Bella Center i Köpenhamn där Hizb ut-Tahrir samlade nästan tusen
deltagare från hela Skandinavien.
På scen stod den vitskäggige shejk Isam Umayrah, som rest upp från Jerusalem, och uppmanade till en global islamisk revolution.
–Kalifatet
ska uppstå i Syrien. Därifrån ska vi sprida en radikal förändring i
hela världen! förkunnade han och möttes av åhörarnas entusiastiska
jubel.
Hizb ut-Tahrirs predikanter gör ingen hemlighet av att
målet är att återupprätta kalifatet – det muslimska rike profeten
Muhammed grundade för 1 400 år sen, styrt enligt sharia av en kalif. Det
är samma mål som den blodbesudlade Islamiska staten (IS) har och som
dess ledare Abu Bakr al Baghdadi påstår sig ha uppnått genom utropandet
av ett kalifat i de delar av Syrien som terrorarmén har erövrat. Där har
nu IS infört sharia med förbud för allt västerländskt. De som inte
bekänner sig till "den rätta läran" riskerar att avrättas under
bestialiska former.
Men Hizb ut-Tahrir erkänner inte det kalifat som IS säger sig ha grundat.
–Vi har uppmanat IS att ta tillbaka utropandet av kalifatet och att sluta dräpa andra muslimer, säger Junes Kock.
Enligt
Säpo har minst 90 svenskar på senare tid rest till Syrien och Irak för
att ansluta sig till militanta islamistiska grupper; såvitt känt har 22
dödats. Även från Danmark har ett stort antal jihadister gett sig av.
Såväl
Säpo som den danska säkerhetstjänsten PET har varnat för att dessa unga
män ska återvända till Skandinavien, ännu radikalare än när de gav sig
av, och redo att begå terrordåd här hemma.
Jihadresor är, enligt Junes Kock, inget som Hizb ut-Tahrir uppmuntrar.
–Jag kan förstå varför de reser. Men det är inte någon lösning. Vår lösning är att arbeta med tankar.
Även
om målet är detsamma som hos IS och båda rörelserna hyllar den svarta
fanan så säger sig Hizb ut-Tahrir vara emot våld. Men för några år sen
dömdes partiets dåvarande talesman i Skandinavien, Fadi Abdulatif, till
fängelse i Danmark två gånger. Först för att ha spritt antisemitiska
flygblad som uppmanade till mord på judar: "Döda dem var ni än träffar
på dem!" Därefter för olaga hot mot dåvarande statsministern Anders Fogh
Rasmusson.
I Tyskland och i en rad muslimska länder är Hizb ut-Tahrir förbjudet, eftersom partiet anses samhällsomstörtande.
I
Danmark utredde riksåklagaren för fem år sen ett förbud på uppdrag av
regeringen, men kom fram till organisationen inte kunde upplösas.
Inte
heller i Sverige är det brottsligt att tillhöra en organisation som
vill avskaffa demokratin – så länge man inte försöker göra det med våld.
Därför har säkerhetspolisen inga möjligheter att stoppa Hizb ut-Tahrir.
Tills vidare följer Säpo partiets etablering på avstånd.
I en skriftlig kommentar till Sydsvenskan uppger säkerhetspolisens analyschef Matilda Broman:
"Företrädare
för Hizb ut-Tahrir har vid ett antal tillfällen i andra länder visat
sig beredda att ta till våld eller övergå till en mer extrem agenda, där
terrorverksamhet diskuteras. Därför finns det anledning för
säkerhetspolisen att vara uppmärksam på en eventuellt förändrad agenda
och identifiera det tidigt."
Klickar man in på Hizb ut-Tahrirs
nyöppnade svenska hemsida på nätet möts man av en videofilm där "broder
Taji Mustafa" från partiets sektion i London håller en föreläsning under
titeln "Är islamiska lagar barbariska?"
Den inleds med att Taji Mustafa viftar med en köttyxa.
Detta, förklarar han, är västerländska fördomar. Inte ska man hugga händer av tjuvar med köttyxa.
Sen
ger sig brodern in på en invecklad förklaring till varför islamiska
sharialagar är överlägsna på att göra folk laglydiga. Skulle någon trots
det bryta mot lagen och stjäla, ja då blir straffet hårt.
–Då får tjuven handen avhuggen offentligt. Vi ska inte be om ursäkt för våra hårda straff, säger Taji Mustafa.
Hur
är det möjligt att människor som vuxit upp i västerländska demokratier
och välfärdsstater kan fångas av denna extrema tolkning av islam – och
vilja införa ett auktoritärt styre med drakoniska religiösa
medeltidslagar?
Jag kontaktar Hizb ut-Tahrirs nya mediekontor i
Köpenhamn för att få kontakt med någon av de medlemmar som propagerat
för valbojkott i Sverige, kanske någon av de anhängare som partiets
säger sig ha i Skåne.
Men Hizb ut-Tahrir är en strikt hierarkisk organisation. Endast talesmannen Junes Kock låter sig intervjuas.
Vad vill egentligen partiet i Sverige och Danmark?
Junes Kock gör genast klart att partiet har två parallella agendor:
–Vårt
övergripande mål är att återupprätta kalifatet. Det gäller för den
muslimska delen av världen, där största delen av befolkningen är
muslimer
–Här i den västliga världen, i Sverige och Danmark till
exempel, är vår uppgift främst att få muslimer att hålla fast vid sin
islamiska identitet.
Junes Kock säger i ena ögonblicket att muslimer i väst ska "delta i samhället", i nästa att det är "förbjudet" att rösta.
Det låter som raka motsatsen till integration?
–Muslimer ska delta i samhället, men det ska vara på islamiska premisser. I islam tillkommer all laglagstiftning enbart Gud.
Även
om Hizb ut-Tahrir inte säger sig vilja påtvinga någon sharia så hoppas
Junes Kock att kalifatet en dag ska omfatta hela världen
–Den dag
det kommer ett riktigt kalifat till stånd så blir det en del av
kalifatets utrikespolitik att visa resten av människorna, inklusive
Danmark och Sverige, Japan och USA, på en alternativ livsstil, ett annat
sätta leva. Och så hoppas vi att alla folk ska finna det systemet
tilltalande.
Så slutmålet är att kalifatet ska omfatta alla länder?
–Ja, det är självfallet det optimala.
I
detta globala rike ska alltså stenhårda islamiska strafflagar gälla.
Men Junes Kock tycker inte man ska "måla upp skräckbilder".
–Kalifatet
kommer att ta ansvar för alla sina medborgare. Se till att de har bröd
på bordet och kläder på kroppen. Kalla det en välfärdsstat.
–Om
det inträffat en katastrof, till exempel en orkan, så kan man inte hugga
handen av folk som stjäl. Men om en person inte fattas något och trots
det stjäl, då är straffet hårt. Då får man handen avhuggen.
I Hizb ut-Tahrirs kalifat är synen på homosexualitet oförsonlig.
–Homosexualitet är mot människans natur. Det är ett abnormt sätt att tillfredställa sig. Därför är det inte tillåtet.
Enligt Junes Kock ska homosexuella få chansen att göra avbön. Den som vägrar får sona med livet.
–Straffet är den yttersta konsekvensen: döden.
Bara
en försvinnande liten andel av Sveriges och Danmarks muslimer stödjer
Hizb ut-Tahrir eller har något till övers för partiets värderingar.
På många sätt uppfyller partiet med sin tolkning av islam Sverigedemokraternas skräckpropaganda om muslimer.
Varför ska man då skriva om dem? Kanske just för att partiet är så extremt.
Det
går att se tydliga paralleller mellan Hizb ut-Tahrir och nazistiska
Svenskarnas Parti (SVP): Båda förkastar demokratin. Båda hyllar en stark
ledare. Båda är starkt homofobiska. Båda påstår sig vara motståndare
till våld.
–Jag tycker absolut Hizb ut-Tahrir liknar de
fascistiska rörelserna. Man ser ett ideal som ska genomföras som statens
ordning och man minimerar den individuella valfriheten, säger Jan
Hjärpe, professor i islamologi i Lund.
–I fascismen spelar kravet
på homogenitet stor roll. Det som kännetecknar en demokrati är tvärtom
att man accepterar att det kan finnas flera olika åsikter och att man
måste kompromissa.
Om ett sådant parti kan samla nästan tusen
personer i Bella center och ett par hundra till en marsch under
kalifatets svarta fanor, om det startar en påkostad svensk hemsida på
nätet, propagerar på Facebook och uppmanar svenska muslimer att bojkotta
demokratiska val – bör det naturligtvis granskas.
Jan Hjärpe vill
inte överdriva Hizb ut-Tahrirs farlighet. Han liknar partiet vid en
sekt. "Man ska hålla sig för sig själv och inte vara en del av
samhället". Rekryteringsbasen i Sverige är begränsad.
Trots det
ser Hjärpe en risk att unga män i Sverige och Danmark lyssnar på Hizb
ut-Tahrirs drömmar om kalifatet och radikaliseras ytterligare så att de
till slut är redo att ta till våld och ansluta sig till
våldsförhärligande rörelser som IS.
–De som dras till militanta
rörelser är killar som vill göra något stort. I Sverige är det tjejerna
som får bra betyg och jobb. Vad kan då killarna göra som hamnar utanför?
Jo, de kan bli hjältar. Som väl är vill de flesta bli fotbollsproffs.
Amra
Masic arbetar i Malmös unga muslimer, en organisation som står för det
rakt motsatta mot Hizb ut-Tahrir: att muslimer i Sverige ska bli en
naturlig del av samhället, aktivt delta i demokratin och motverka
islamofobi.
–Självklart är det helt fel att uppmana folk att inte rösta. Självklart tar vi avstånd från Hizb ut-Tahrir, säger hon.
Men
Amra Masic är tveksam till att ge partiet uppmärksamhet i medier.
Risken finns att man spär på folks fördomar om muslimer, anser hon.
Samma
tvekan känner Salahuddin Barakat, ordförande i Islamakademin. Han har
vuxit upp i Malmö, men utbildats av lärda från bland annat Turkiet,
Jemen och Pakistan.
Salahuddin Barakat predikar i en rad olika
moskéer i hela Skandinavien. Och han tycker att Hizb ut-Tahrir är en så
marginell rörelse att den borde tigas ihjäl.
–Kollar man på
Facebook så ser man att det bara är ett fåtal som är aktiva. Man ska
inte göra reklam för dem i medierna. De lever på uppmärksamhet.
–Visst
är Hizb ut-Tahrir antidemokratiska. Men man måste akta sig för att
ställa andra muslimer till svars för vad extremisterna gör. Jag arbetar
emot dem för att jag ser det som ett samhällsansvar, inte specifikt för
att jag är muslim.
För Salahuddin Barakat bygger den form av islam som Hizb ut-Tahrir förespråkar på okunnighet.
–Det är en extrem tolkning. Få av dem har studerat på högre nivå. De kallar det sharia, men vet inte vad det är.
Även
om få kan tänka sig att ansluta sig till Hizb ut-Tahrir tror Barakat
att ganska många troende muslimer omfattas av ett slags diffus dröm om
ett kalifat.
–De senaste tvåhundra åren har den muslimska världen
varit ockuperad och koloniserad. Då tänker många att islams senaste
storhetstid var när vi hade en kalif. Man romantiserar och sätter sig
inte in hur det faktiskt låg till. Man tror att om man bara installerar
en kalif och sharia så ska alla problem lösa sig.
Än så länge har
Hizb ut-Tahrirs expansion i Sverige till stor del varit koncentrerad
till Stockholmsområdet. Salahuddin Barkat tror att partiet får svårare
att slå igenom här än i Danmark.
–Danmarks sätt att förhålla sig
till muslimer är annorlunda än i Sverige. Det ska man ta lärdom av.
Danskarna säger "antingen är du muslim eller dansk". Det skapar en
identitetskonflikt hos unga muslimer.
I Sverige, menar Salahuddin
Barakat, är konfrontationen inte så hård. Muslimerna och deras
församlingar deltar i samhällsbygget på ett helt annat sätt.
–Det
är okej att vara svensk muslim. Därför finns det inte så mycket utrymme
för grupper som Hizb ut-Tahrir som lever på utanförskapet.
Olle Lönnaeus"
Vi måste stoppa den muslimska invandringen till Sverige.
För våra barnbarns skull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar